Slijtage van de ketting en cassette kan gemeten worden met specifieke gereedschappen en technieken om te bepalen wanneer vervanging nodig is. Hier is hoe de slijtage van beide onderdelen wordt gemeten:
Kettingchecker: Een kettingchecker is een klein, speciaal gereedschap waarmee je eenvoudig kunt controleren hoe ver de ketting is uitgerekt. Kettingen rekken uit door slijtage van de pennen en schakels.
Gebruik: Plaats de kettingchecker in de ketting. Als het gereedschap gemakkelijk in de schakels past, is de ketting versleten.
Referentiewaarden:
Bij 0,5% rek: Overweeg om de ketting te vervangen, vooral als je een duurder schakelmechanisme hebt (bijv. 11 of 12-speed).
Bij 0,75% tot 1% rek: De ketting is sterk versleten en moet direct worden vervangen, anders beschadigt dit de cassette en kettingbladen.
Wanneer de slijtageindicator kan verschoven worden binnen de ketting is ook de cassette aan vervangen toe.
Visuele inspectie: Versleten tandwielen op een cassette hebben vaak scherpe, puntige tanden (als haaientanden) in plaats van hun oorspronkelijke vierkante of afgeronde vorm.
Overslaan van ketting: Als een nieuwe ketting niet goed meer op de oude cassette past, zal de ketting vaak overslaan, vooral onder belasting. Dit is een teken dat de cassette versleten is.
Nieuwe ketting op oude cassette: Als de ketting op sommige tandwielen overslaat, is dit vaak een teken dat die tandwielen zijn versleten.
Door deze methoden te gebruiken, kun je bepalen wanneer zowel de ketting als de cassette aan vervanging toe zijn, wat belangrijk is om ze tegelijkertijd te vervangen voor een optimale werking en langere levensduur.